בית הכנסת "היכל יהודה" ע"ש רקנאטי

לזכר קהילת שלוניקי בן סרוק 13 ת"א (ליד ז'בוטינסקי פינת אבן גבירול)

השבוע אנו מבקרים לא רק בבית כנסת מהפעילים והגדולים בתל אביב, אלא גם מהיפים והמרשימים בארץ, דגם של בית הכנסת "היכל יהודה" מוצג במיני ישראל ועיריית תל אביב מקיימת במקום סיורים במסגרת אירוע "בתים מבפנים"- אירוע ארכיטקטורה המתקיים בעיר אחת לשנה.

בית הכנסת תוכנן על ידי האדריכלים יצחק טולדנו ואהרון רוסו,    החזית הצפונית מעוטרת בתבליטים של מוטיבים וסמלים יהודיים, מעשה ידי האמן יחזקאל קמחי , 12חלונות הויטראז', מציגים מוטיבים מחגי ישראל, נעשו על ידי האמן יוסף שאלתיאל  העיצוב דמוי הקונכייה יוצר חלל פנימי ללא עמודים, המאפשר לקהילה לראות ולשמוע מכל מקום שבו יושבים, לרבות עזרת הנשים הבנויה בצורה מדורגת.   בית הכנסת בנוי משלוש קומות, בקומה התחתונה בית כנסת קטן לימות השבוע, אולם הרצאות וכנסים, ספריה תורנית וחדרי משרד. ולמעלה בית כנסת גדול עם מאות מקומות ישיבה לשבתות וחגים עם קומה נוספת לעזרת הנשים.

 

קצת היסטוריה על בית הכנסת

"היכל יהודה" החל לפעול בדירה קטנה ברחוב אבן גבירול מול "גן העיר" בשנת תשי"ז (1956)  ובשנת תש"ם (1980) נחנך המבנה הגדול והמפואר ברחוב בן סרוק, על פי חזונו של נשיא הכבוד של הקהילה אברהם ש.רקנטי ז"ל- חבר הכנסת הראשונה ובהשתדלות בניו שמואל ז"ל ודוד רקנטי יבלח"ט התרומה העיקרית לבנין הגיע מהאחים דניאל, רפאל ויעקב, לע"נ הוריהם יהודה ליאון ומטלידה רקנאטי. בחנוכת הבית השתתפו כאלף איש, בראשם הרבנים הראשיים לישראל הרב עובדיה יוסף והרב שלמה גורן ז"ל, הרבנים הראשיים לתל אביב- יפו הרב חיים דוד הלוי והרב ידידיה פרנקל ז"ל, הרב יוסף נדב רב בית הכנסת וחבר בית הדין הגדול בירושלים, ראש העיר שלמה להט ומכובדים נוספים.

בית הכנסת הוקם לזכר קהילת שלוניקי שהושמדה ברובה בשואה, קהילת שלוניקי ביוון מנתה ערב השואה כ 60 אלף איש. מרביתם, קרוב ל 50 אלף הושמדו בשואה בתוך ששת מליוני אחינו באירופה. בית כנסת זה הוקם להנצחת זכרם הקדוש.

על לוח ההנצחה בבית הכנסת כתוב: "מתוך רצון להציב יד ושם לקהילת שלוניקי- עיר ואם בישראל ולהנציח את זכרם, אחרי שנחרבה בידי הצוררים הגרמנים יסדנו בע"ה בית כנסת זה וקיבלנו לקיים בו את נוסח התפילה של אבותינו". נוסח התפילה הוא נעים ושונה מאשר בקהילות אחרות, דבר המושך מתפללים גם מעדות שונות בכל השנה ובעיקר בראש השנה ויום כיפור. אין דמי חבר ואין מכירת מקומות. כל איש תורם כנדבת ליבו.

בית הכנסת כיום- פעילויות קהילתיות ותורניות

ניצלנו את ימי הקורונה לבצע שיפוץ וחידוש בית הכנסת מבפנים ומבחוץ, לרבות הנגשת בית הכנסת. והחלפת הריהוט.

בית הכנסת משמש מרכז תורני ותרבותי לאזור כולו, שלוש תפילות מתקיימות  הן בשבת והן בימי החול (שחרית בשבת 7.45 ובימי החול 6.25  מנחה וערבית בזמנה ובשבת גם מנחה גדולה. בימי החורף, ערבית נוספת- מאוחרת בימי החול  בשעה 19.25 ) לפני התיבה כל שבת וחג מתפלל בשנים האחרונות חזן בית הכנסת, רועי בן עמי בתפילתו הנעימה. בכל שבת מברכים מתקיים קידוש מיד לאחר התפילה.

קיים בבית הכנסת בית מדרש שפתוח לציבור ולנוער כל יום אחה"צ, שיעורים והרצאות מתקיימים בכל ימות השבוע חלקם במקום וחלקם גם בזום.   גם מקומם של אירועים מיוחדים לנשים לא נפקד מהתוכנית המגוונת הקיימת בבית הכנסת.         עלון שבועי  בשם "קול מהיכל"  יוצא שנים רבות בהוצאת צעירי בית הכנסת עם דברי תורה והלכה, הודעות ופינת ילדים.

ילדי בית הכנסת

ילדים בגילים שונים, חלקם דור רביעי וחמישי למתפללי בית הכנסת, משתלבים בתפילות ובמזמורי קבלת שבת כשליחי ציבור, התוכנית לחדש בקרוב גם את תפילת הילדים והפעילות בלילות שבת ובאמצע השבוע.

אירועים במעגל השנה

סביב מעגל השנה מתקיימים אירועים קבועים שמושכים קהל גדול ומגוון וביניהם ערב התעוררות לקראת ראש השנה, סליחות מידי בוקר בחודש אלול, לימוד בערב הושענא רבה, שביעי של פסח ושבועות, מסיבת חנוכה משולבת עם הרצאה והופעת אומן אורח, ערב זיכרון לקדושי השואה בערב יום השואה בשיתוף ארגון ניצולי מחנות ההשמדה יוצאי יוון בישראל, תפילה חגיגית בערב יום העצמאות ועוד…

תוכניות לעתיד

מתוכננת בעז"ה תוכנית של תרבות תורנית ויהודית הכוללת הופעות לצד שיעורים והרצאות, לצד פעילות והצגות לילדי האזור ועוד.. כדאי להתעדכן.

מיקומו של בית הכנסת בסביבה עירונית עם קהל תושבים מגוון, דתי , מסורתי ושאינו דתי מציב בפנינו אתגר של קבלת המתפללים והשכנים במאור פנים, סבלנות ותחושת שליחות, עם יצירת אוירה טובה, רוחנית ומרוממת. כיום כל האזור סביב בית הכנסת נמצא בתנופת פיתוח ובניה, מאות דירות נבנות סביב בית הכנסת (באזור כפר סומייל), לצד בניית בנין העירייה החדש, גני ילדים חדשים והרכבת הקלה שתעבור ממש סמוך לבית הכנסת ברחובות ארלוזורוב ואבן גבירול נוטעת בנו תקווה שבית הכנסת ימשיך להיות פעיל ולמשוך קהל גדול לתפילות ולאירועים המתקיימים בו כל ימות השנה.

שמרו על הקשר וקבלו עדכונים על הפעילויות וזמני התפילות      052-8908518

 

 

 

 

 

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com
גלילה לראש העמוד

הד העיר - שפלה

כל יום ב׳

הד העיר - גוש דן

כל יום ה׳

הד העיר - מרכז

כל יום ד׳

הד העיר - דרום

כל יום ג׳

דילוג לתוכן