'רפורמת הכשרות' יצאה לדרך ועוררה סערה רבתי

יו"ר המועצה הדתית בתל אביב בראיון ל'הד העיר תל אביב':

"הרבנות צריכה לתקן את הדרוש תיקון, בדק הבית היה צריך להיעשות מזמן".'רפורמת הכשרות' שהוביל שר הדתות מתן כהנא הובילה להתנגשות חזיתית של הקואליציה מול הרבנות הראשית והפוליטיקאים החרדים והדתיים; האם התוכנית תביא ל'הרס הכשרות' כפי שזעקו הרבנים הראשיים לישראל או דווקא תביא ל'שיפור הכשרות וחיזוק מעמדה של הרבנות הראשית' כפי שמאמין שר הדתות ? על דבר אחד אין מחלוקת – הרפורמה המדוברת הביאה למלחמת כל בכל בציבור החרדי והדתי ורק חברי 'ישראל ביתנו' לא ניסו להסתיר את החיוך על הפנים
טולי פיקרש

איום הגרעין האיראני ? מערכה חדשה נגד חמאס ? הטיפול בקורונה ??? גם אם לא הוכרזה באופן רשמי, ממשלת בנט- לפיד- ליברמן יצאה ל'מלחמת דת' בציבור הדתי והחרדי. מאז קמה, דאגו ראשיה לכנות את הממשלה החדשה בשלל תארים מפייסים כמו 'ממשלת השינוי', 'ממשלת אחדות רחבה', 'ממשלת הריפוי', אבל אם באמת בוחנים את מעשיה והחלטותיה, יותר מדויק יהיה לכנות את ממשלת בנט -לפיד, בתואר הפחות מחמיא 'ממשלת הנקם'. גזירה אחרי גזירה, מרביתן מבית מדרשו של שר האוצר אביגדור ליברמן, אבל בגיבוי מלא של בנט ולפיד, פוגעות בראש ובראשונה בציבור החרדי ובציבור הדתי. מיסוי על כלים חד פעמיים, מס על משקאות ממותקים וכמובן גזירת המעונות (החלת מיצוי כושר השתכרות כקריטריון לזכאות סבסוד מעונות היום' – כולם גזירות חדשות וכולם ישפיעו ויפגעו בראש ובראשונה בציבור החרדי והדתי. יד המקרה ?? כנראה שלא…

אבל נדמה שההחלטה הכי שנויה במחלוקת שגרמה לסערה הכי גדולה עד כה, היא כמובן רפורמת הכשרות שהוביל שר הדתות מתן כהנא. כהנא נכנס אמנם לאחד המשרדים היותר אפרוריים בממשלה, אבל הוא הצליח בתוך זמן קצר לעורר מקבץ סערות שלא היו מביישות את משרדי הביטחון, החינוך והבריאות גם יחד. 'רפורמת הכשרות' שהוביל ואושרה בכנסת נועדה לפתוח את שוק הכשרות לתחרות, ולבטל את המונופול שיש כיום לרבנות בתחום. במרכז רפורמה – העברת הסמכויות להענקת הכשרות אל תאגידים פרטיים, שהרבנות תפקח כי הם עומדים בתנאים ההלכתיים שהצהירו עליהם. על פי המתווה שאושר, כל שלושה רבנים יוכלו להעניק כשרות כאשר לרבנות הראשית לא תהיה כל סמכו לבטל או לקנוס את מי שלדעתה 'לא כשר' בסטנדרטים שלה. אמנם גם רבני עיר יוכלו להעניק תעודות כשרות, אבל הרפורמה קובעת כי אותם גופים יוכלו לבחור לפעול על פי סטנדרט הכשרות שתקבע מועצת הרבנות הראשית או על פי סטנדרט שיקבעו 3 רבנים. "אני מתחייב לעשות הכל כדי שתוכנית הכשרות תשפר את שירותי הכשרות ותחזק את מעמדה של הרבנות הראשית", אמר השר מתן כהנא לאחר אישור הרפורמה.

זה כמובן לא ממש הרגיע את הרבנים, הפוליטיקאים והעסקנים בציבור החרדי וגם הדתי כדי לצאת למתקפה חזיתית חסרת תקדים נגד הרפורמה ונגד השר אישית. "יום שחור", ,"כשרות פייק'", היו רק חלק מהמחמאות שהשמיעו חברי הכנסת החרדים. "הרס הכשרות" הכריזו הרבנים הראשיים לישראל שיצאו במכתב משותף  נגד המתווה החדש, "הרס הכשרות המביא לידי ביטוי מגמה לעקירת יהדותה של מדינת ישראל". לא פחות. הרבנים הראשיים גם קראו בפועל לרבני ישראל "לעמוד בפרץ ולא לתת כשרותם במקום שלא הוסמך לכך על ידי מועצת הרבנות הראשית".

אבל 'רפורמת הכשרות' לא רק הוציאה משלוותם את הרבנים והפוליטיקאים החרדים, היא למעשה הציתה 'מלחמה' במובן רחב יותר משניתן לחשוב. המסעדנים נגד משגיחי הכשרות, המועצות הדתיות נגד המסעדנים; ארגון צהר נגד הרבנות הראשית והרבנים הראשיים נגד שר הדתות וראש הממשלה. וכמובן אי אפשר בלי הנציגים של ישראל ביתנו, שמשמשים בתפקיד 'הילד שמתסיס את כולם', כמובן באיצטלא של אידיאולוגיה צרופה. אז מי הצודק בסערה התורנית ? תלוי, כמובן את מי שואלים…

יו"ר המועצה הדתית בתל אביב יפו, אלדד מזרחי, מודה שתחום השגחת הכשרות הוא לא שחור ולבן, יש משגיחים שעושים עבודת קודש ויש כאלה שפחות. אבל כאשר שמע מסעדנית תל אביבית שהופיעה בכנסת וכינתה את משגיחי הכשרות שבתחומו במילה 'פרזיטים' הוא כבר לא יכול היה יותר להבליג.

למי שהספיק לשכוח. המסעדנית, לילי בן שלום, השתתפה לפני מספר שבועות בדיון בוועדת "מיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ושירותי דת יהודיים של הכנסת", בראשות ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) וטענה כי משגיחי הכשרות הם פרזיטים המתרשלים בעבודתם.

"אני מסעדנית 12 שנה, משגיחי כשרות מגיעים למסעדה רק בעשירי לחודש ולוקחים את הצ'ק שלהם.. אני לא אומרת שכולם כאלה, אבל יש לי ניסיון. אני כל חודש שילמתי 3,000 שקל גם כשלא היה לי שקל, גם כשהיו מלחמות, גם כשהיו פיגועים – על מישהו שהוא אפילו לא משגיח… אני באה מבית דתי אבל נשבעתי שאני לא אביא עוד פרזיט שייקח כסף", אמרה בן שלום בדיון שעסק ברפורמת הכשרות של שר הדתות.

מיד לאחר ששמע את הדברים, פעל יו"ר המועצה הדתית בתל אביב להגיש נגד אותה מסעדנית התרעה לפני תביעת לשון הרע.
במכתב לבן שלום, תחת הכותרת "פרסום לשון הרע ופגיעה בשם הטוב" , טען בא כוחה של המועצה הדתית בתל אביב כי "התבטאויות אלה שהושמעו  על ידך בישיבת הועדה הינן שקריות וחסרות בסיס וכל מטרתן הייתה לבזות, להשפיל ולפגוע בשמה הטוב של מרשתי ומשגיחי הכשרות מטעמה, באופן המהווה פרסום לשון הרע, כהגדרת החוק… עברת עבירה פלילית וביצעת עוולה אזרחית כלפי מרשתנו… כן מהוות התבטאויות אלה משום עוולה נזיקית כלפי מרשתי, בהיותן שקר במפגיע"..

לאחר מספר ימים הופיעה באחד מאתרי החדשות הדתיים כותרת המבשרת כי "כשרות צהר הולכת וצוברת תאוצה בעיר העברית הראשונה, לראשונה 10% מכלל המסעדות הכשרות בעיר נמצאות תחת השגחת כשרות צהר, מדובר בהישג משמעותי מצד צהר בשוק המסעדות התל אביב".
באותה ידיעה נטען כי "לאחר הצטרפות מסעדת 'הקוסם' למערך הכשרות של צהר והצטרפות מסעדות נוספות בעקבותיו, הגיע מספר המסעדות בתל אביב שתחת השגחה כשרותית של צהר ל 50. בהתחשב בעובדה כי בתל אביב כ – 500 מסעדות כשרות הרי שמדובר בצעד משמעותי מצד צהר בשוק המסעדות התל אביבי".

יהודה זיידרמן, מנכ"ל כשרות צהר צוטט בידיעה כי "לאחר אפקט "קפה קדוש" שהביא להצטרפות עשרות מסעדות בירושלים והסביבה ההצטרפות שאנחנו חווים בתל אביב עתה אל המערך כמו גם הפניות הרבות מלמדת ראשית כי הן ציבור המסעדנים והן ציבור הסועדים ברובם מעדיפים לאכול כשר. ההגעה ל10% ויותר היא תוצאה של כשרות מתוך שיתוף פעולה, סבר פנים יפות ומאמץ מצדנו להיענות לאתגרים ההלכתיים שעלו. בכל מקום שנדרש ידענו לבחון את עולם ההלכה ולנסות לתת פתרון הולם. אנחנו מודים לסועדים ולמסעדנים על האמון ופועלים להמשיך להרבות כשרות בישראל". על פי אותו דיווח, "במערך הכשרות של צהר נערכים בימים אלה לגיוס והכשרה של  משגיחים נוספים בכל רחבי הארץ על מנת לענות על הביקוש הגובר ובכלל זה בחיפה באר שבע אשקלון ועוד".
בתגובה יו"ר המועצה הדתית בתל אביב, שמשתף פעולה עם ארגון צהר במיזם רישום הנישואין בעיר, הגיב לפרסום ואמר כי "ארגון צהר פועל בתחום הכשרות באופן דורסני ובחוסר קולגיאליות משווע. 

ארגון צהר מפעיל אנשי שיווק בעיר המציעים לעסקים להצטרף אליהם, גם באותם מקומות בהם יש לרבנות תעודת כשרות. כך עולה גם מדיווחים של בעלי העסקים למועצה הדתית עיר. פעילות זו של "ציד עסקים" מכל הבא ליד, אינה ראויה ואף סותרת את הצהרת רבני וראשי הארגון טרם צאתם למיזם הכשרות ומהווה הפרת התחייבות של ראשיה 'שלא באו להחליף את הרבנות'", תקף מזרחי והוסיף: "לצערי, המציאות מוכיחה שבאו גם באו לדחוק את רגלי הרבנות ועל זה לא תהיה תפארתם. מסע שכנוע ולחץ על בעלי עסקים בעיר המרוצים מהשירות הניתן ע"י הרבנות, לעבור לכשרות צהר ללא כל הצדקה, אינו מכבד בלשון המעטה, את פעילות הארגון וגם אינו ראוי ברמה המוסרית. עליהם להבין כי המירוץ להוספת כמות העסקים בדך זו אינה "מכשירה" את המטרה".

גורמים המעורים בנושא ציינו בפני 'הד העיר תל אביב' כי ההודעה של ארגון צהר לא מדויקת בלשון המעטה. לדברי אותם גורמים, בתל אביב יפו פועלים כ- 1000 עסקי מזון כשרים ולא 500 כפי שציינו בצהר.


סוגיית תפקוד משגיחי הכשרות בתל אביב בפרט ובכל הארץ בכלל מלווה אותנו כבר שנים רבות. כאמור, חייבים לעשות הפרדה ברורה בין אלה שעושים עבודתם נאמנה לבין חבריהם שעושים פחות… היה זה אותו אלדד מזרחי, יו"ר המועצה הדתית בתל אביב יפו, שלפני מספר שנים יצא בחריפות נגד משגיחי הכשרות שלא מבצעים את עבודתם כנדרש. בראיון עיתונאי תקף מזרחי ואמר אז בין היתר, "..צריך להודות על האמת. ענף הכשרות פרוץ ולא מוסדר. צורת ההעסקה של משגיח הינה בעייתית. התלות בין המשגיח לבעל העסק צריכה להיפסק. אני בהחלט חושב שההתנהלות שלנו, של עולם הכשרות וההשגחה תרמה תרומה לא מבוטלת לתדמית השלילית הזו. צריך להודות ביושר וצריך לתקן מבפנים".


ש: אתה יכול לומר בלב שלם שעבודת משגיחי הכשרות בעירך היא ראויה ורצינית ?
מזרחי: הטיפול בנושא הכשרות הוא רגיש. אחרי הכל מדובר בפרנסה של אנשים. ההתנהלות מול בעלי עסקים,  חייבת להשתנות מן הקצה. משגיח כשרות זה לא רק פתרון לפרנסה, זוהי שליחות חשובה שזקוקה גם להיות עם לב שומע. אני רוצה להבהיר, רוב משגיחי הכשרות עושים עבודתם נאמנה, לצערי יש גם מקרים בהם נדרש טיפול בכשלים נקודתיים שידועים לנו".

ש: אז אתה מסכים שיש צורך בשינוי ?
מזרחי: בהחלט. אבל לדעתי התיקון צריך להגיע מבפנים, כלומר הרבנות הראשית היא זו שצריכה לתקן מבפנים את הדרוש תיקון. רבנות אלטרנטיבית' או 'כשרות אלטרנטיבית' תביא בסופו של דבר לפגיעה עד חיסולה של הכשרות הממלכתית – בדרך לאיבוד נידבך מרכזי בזהותה היהודית של המדינה".


ש: בזמנו הקמת עליך את ההסתדרות לאחר שמשגיחי כשרות בעירך פנו לבקש ממה סעד אחרי שהכנסת נהלי עבודה חדשים, הנהלים עדיין קיימים ?
מזרחי: בהחלט. כל משגיחי הכשרות הפועלים בתל אביב יפו מחויבים לדווח נוכחות בבית העסק בו הם משגיחים באמצעות טלפון או אפליקציה ייעודית, על מנת לוודא הימצאותם היום יומית בעסק".

עד כמה הרפורמות בנושאי יהדות שיוצאים מבית מדרשם של כהנא ובנט, גורמים לקרע של ממש בתוך הציונות הדתית, אפשר היה גם ללמוד ממכתב חסר תקדים שפרסמו בכירי רבני הציונות הדתית נגד הרפורמה. מול קבוצת רבנים בציונות הדתית שתומכת ברפורמה , התייצבו בכירי רבני הציונות הדתית ביניהם הרב חיים דרוקמן, הרב יעקב אריאל, הרב צפניה דרורי, הרב יעקב שפירא  ואחרים ויצאו בחריפות נגד הרפורמה ונגד שר הדתות. במכתבם מדגישים הרבנים המאוגדים בארגון 'רבני תורת הארץ הטובה' , כי הרפורמה "לא מוזילה את הכשרות ולא מיטיבה עם הצרכנים ויש בה רק פגיעה בזהות היהודית של מדינת ישראל". עוד נאמר במכתב הרבנים כי מטרת התוכנית "להרוס את הרבנות הראשית לישראל… אנו קוראים לציבור ולכל הרבנים לא לתת יד ולא להיות שותפים להרס הכשרות  במדינת ישראל ולפגיעה הקשה בצביון היהודי של מדינתנו".

את המתקפה בתוך ה'נגמש הסרוג' סיים ח"כ אבי מעוז החרדל"י שטען כי "השר כהנא יחד עם שותפו הבכיר ליברמן ויחד עם ארגון רבני צהר, יהיו רשומים בהיסטוריה היהודית כמי שהרסו את הרבנות הראשית לישראל אותה הקים מן הרב קוק זצ"ל וכמי שהרסו את מערך הכשרות הממלכתית במדינת ישראל". סערה בצלחת… המשך יבוא…

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com
גלילה לראש העמוד

הד העיר - שפלה

כל יום ב׳

הד העיר - גוש דן

כל יום ה׳

הד העיר - מרכז

כל יום ד׳

הד העיר - דרום

כל יום ג׳

דילוג לתוכן