קרב רב

תאריך רשמי טרם נקבע, אבל המירוץ לתפקיד הנחשב לכהונת הרב הראשי לתל אביב יפו יצא לדרך; חילופי השלטון בישראל מבשרים אולי על 'החזרת עטרה ליושנה' מבחינת הציונות הדתית, אבל במפלגות החרדיות לא מתכוונים לוותר; ומה יש לראש עיריית תל אביב לומר בנושא ? הוא בכלל סבור שאפשר לוותר על התפקיד.. 'הד העיר תל אביב' עם כל  הפרטים על המירוץ המרתק שיצא לדרך, גם אם לא באופן רשמי

טולי פיקרש

מאז נכנס לתפקיד השר לשירותי דת , הספיק מתן כהנא לספק לא מעט כותרות. לא כולן חיוביות, מריבתן היו במסגרת 'חילופי מהלומות' מילוליות עם חברי הכנסת החרדים, אבל דרך אחד בטוח: מתן כהנא, חובש הכיפה הסרוגה וחבר מפלגת 'ימינה' בא לעבוד ובא לקבוע עובדות בשטח.
אחד מביקורי העבודה הראשונים שלו בתפקיד, היה בעיר תל אביב יפו. בסביבתו מסבירים כי לא בכדי סיור העבודה הראשון נקבע דווקא בעיר הגדולה, שיותר מזוהה עם התרבות החילונית, למרות שבשטחה פעילים מאות בתי כנסת, בתי מדרש, תלמודי תורה, בתי ספר, גני ילדים דתיים. את ה'מהפכה' בעולם הדת שמתכננים השר כהנא וחברי ממשלת בנט-לפיד, הם רוצים להתחיל בתל אביב. או יותר מדויק, בבחירות רב ראשי לעיר הגדולה.

ארבע שנים לאחר סיום כהונתו הפורמלית של הרב ישראל מאיר לאו מתפקיד הרב הראשי לתל אביב, המירוץ לתפקיד הנחשב יצא לדרך. גם אם באופן רשמי טרם התקבלה החלטה בנושא או מונה הגוף הבוחר לבחירת הרב הראשי, הנושא כבר נמצא חזק באוויר.
כאמור, בשנת 2017 הרב הראשי הרב ישראל מאיר לאו פרש לגמלאות, עם הגיעו לגיל 80, כפי שקובע החוק. מאז התנהלה העיר הגדולה ללא רב ראשי מכהן. מועצת הרבנות הראשית לישראל מינתה ממונים על תחום הכשרות ורישום הנישואין.
במפלגת 'ימינה' סימנו כנראה מטרה. במהלך הסיור בתל אביב הצהיר השר לשירותי דן מתן כהנא כי בכוונתו לפעול למינוי רב ראשי לעיר תל אביב. "סיכמנו לקדם את הליך הבחירות לרב העיר תל אביב", הצהיר כהנא בתום פגישתו עם ראש העיר תל אביב רון חולדאי. הביקור וההצהרה לא זכו לסיקור תקשורתי נרחב, אבל כל מי שקצת מעורה בנושא, הבין כי יריית הפתיחה על אחת המשרות הרבניות הכי נחשקות ונחשבות, יצאה לדרך. אחרי הכל, מי שמכהן בתפקיד הרב הראשי לתל אביב הוא בעל סיכויים לא מבוטלים גם להיבחר בהמשך לתפקיד הרב הראשי לישראל.

"המצב בו העיר תל אביב יפו נמצאת כבר כמעט חמש שנים ללא רב עיר הוא בלתי מתקבל על הדעת, לתפיסתי לרב העיר משמעות רבה בהובלת שירותי הדת ובמתן מענה רוחני לבני העיר", הדגיש השר מתן כהנא. הוא הוסיף כי הוא רואה חשיבות רבה במינוי רב לעיר תל אביב יפו שכן "הרב הנבחר יכהן כחבר מועצת הרבנות הראשית לישראל".

לפי שעה, כאמור, הבחירות לא יצאו לדרך באופן רשמי. כדי שזה יקרה, צריך לקום גוף בוחר המונה 48 איש. זאת, בהתאם לתקנות בחירת רבני עיר. הגוף הבוחר המונה 48 איש, מחציתו ימונה על ידי הרשות המקומית או יותר מדויק- מועצת העיר תל אביב יפו ו- 24 הנציגים הנוספים יהיו אנשי ציבור ונציגי בתי כנסת. "אני מעריך שבשבועות הקרובים הליך בחירת רב ראשי לעיר יתפוס תאוצה וייכנס להילוך יותר גובה. מאחר ולא ברור כמה זמן הממשלה הזו תחזיק מעמד, האינטרס הברור של כל חלקיה ובמיוחד של מפלגת ימינה והשר כהנא היא לקבוע כמה שיותר מהר וכמה שיותר עובדות בשטח ", אמר ל'הד העיר תל אביב' גורם הבקיא בנושא.
יו"ר המועצה הדתית בתל אביב , אלדד מזרחי, מסר לפניית 'הד העיר תל אביב' כי הוא "ערוך לסייע לקידום הליך הבחירות לרבנות העיר. הנושא נמצא על השולחן כבר זמן רב ואנו ערוכים לסייע בהקמת הגוף הבוחר לכהונת רב העיר".
אגב, אם זה היה תלוי בראש העיר תל אביב יפו, רון חולדאי, כנראה שהיה מעדיף להמשיך להתנהל ללא רב ראשי לעירו. בפגישתו עם השר לשירותי דת, מתן כהנא, העיר חולדאי כי "העיר תל אביב-יפו מתפקדת כבר חמש שנים ללא רב ראשי – והשמיים לא נפלו. אני באופן אישי מאמין באמירה ״עשה לך רב״, ולאו דווקא במינוי רב עירוני ראשי. אבל זהו החוק במדינת ישראל – וכמובן נפעל על פיו."

לפי שעה, והדגש הוא על 'לפי שעה' השמות הבולטים בגלריית שמות המועמדים לתפקיד הרב הראשי לתל אביב יפו, הם ארבעה: הרב דוד סתיו, רב היישוב שוהם ויו"ר ארגון 'צהר'; הרב בן ציון אלגזי, מייסד וראש מכון 'צורבא מרבנן וראש ישיבת ההסדר ברמת גן'; הרב צבי לאו, בנו של הרב ישראל מאיר לאו ואחיו של הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו; הרב זבדיה כהן, ראש אבות בתי הדין בתל אביב. בהחלט יכול להיות שעד להכרזה הרשמית על ההתמודדות יתווספו שמות נוספים, נוצצים יותר או נוצצים פחות. "זה מירוץ די פתוח, אבל לאור חילופי השלטון ומינויים של נציגי ה'ציונות הדתית' לתפקידי שרי הפנים והדתות, שמאוד משפיעים על ראש הערים, גדלו סיכוייו של מועמד המזוהה עם הציונות הדתית להיבחר לתפקיד", ציין אותו גורם הבקיא בנושא. אגב, במידה ואכן בסופו של ההליך, ייבחר לתפקיד רב המזוהה עם הציונות הדתית , יהיה זה סוג של 'סגירת מעגל' שכן הנציג האחרון שהיה מזוהה באופן מלא עם הציונות הדתית בתפקיד הרב הראשי לתל אביב יפו היה הרב חיים דוד הלוי זצ"ל שנבחר לתפקיד אי שם בשנת 1974 אותו החזיק עד לפטירתו בחודש מרץ 1998 (כולל התמודדות על תפקיד הראשון לציון בשנת 1993).
מבלי להיכנס לסיכוייו של מועמד כזה או אחר וכמובן מבלי להביע דעה בעד או נגד , אם אכן השמות שציינו הם גם אלה שיתמודדו על התפקיד, שניים הם מסקרנים במיוחד. הרב דוד סתיו, ראש ארגון רבני צהר, נלחם בשנים האחרונות במונופול של הרבנות הראשית לישראל בתחומים כמו נישואין וכשרות, ואף רשם הצלחה במידה לא מבוטלת. אם ייבחר לתפקיד, מעניין מאוד יהיה לראות כיצד תשפיע בחירתו על מערך היחסים שבין הרבנות הראשית לעיר גדולה וחשובה כמו תל אביב, במיוחד שהרב הראשי לעיר הוא חבר קבוע במועצת הרבנות הראשית לישראל. מנגד, אם ייבחר לתפקיד הרב צבי יהודה לאו, בנו של הרב ישראל מאיר לאו, יהיה זה סוג של 'צפירת הרגעה' ביחסים המתוחים ממילא בין העולם החרדי ובתוכו הרבנות הראשית לישראל לבין ממשלת בנט- לפיד. הרב לאו הבן כמו גם אביו ואחיו, משתייכים אולי לזרם החרדי, אבל מאוד מקובלים, אהודים ואהובים גם על הציבור הדתי לאומי , הציבור המסורתי ואפילו הציבור הלא דתי.

כך או כך, הרב שייבחר לתפקיד הרם, ימצא עיר גדולה שאולי מזוהה, ציבורית ותקשורתית עם התרבות החילונית, אבל בפועל מספקת שירותי דת ומסורת ברמה הגבוהה ביותר. הנה כמה נתונים שאולי לא כל הציבור מכיר: בתל אביב נרשמים לנישואין כ 3000 זוגות בשנה !!, המועצה הדתית בעיר בראשות אלדד מזרחי מעניקה שירותי כשרות ללמעלה מ 1000 בתי עסק. כמו כן במועצה הדתית פועל בית דין מיוחד לדיני ממונות שקנה לו שם טוב כאחד ממוסדות הבוררות הטובים והבאים בשעריו הם בני העיר דתיים ושאינם. במרחב העיר הגדולה יש מערך עירובין המכסה את כל העיר; בתי מקוואות, חלקם חדישים ומודרניים בכל חלקי העיר; מערך משומן של שיעורי התורה הפועלים בלמעלה מ- 450 בתי כנסת ומרכזים קהילתיים.

גם השר לשירותי דת מתן כהנא ששמע את הנתונים לא הסתיר התרשמותו. "התרשמתי מאוד מהפעילות הענפה של המועצה הדתית בתל אביב בניצוחו של מר אלדד מזרחי. שמחתי לפגוש אצל רשם הנישואין זוגות מרוצים מהשירות הנהדר שמעניקים פה.
החוויה החיובית של הזוגות מהמפגש עם המועצה הדתית מביא לקידוש שם שמיים", הדגיש השר מתן כהנא. קידוש שם שמיים הוא בהחלט מה שצריך בימים אלה של פילוג ומחלוקות בעם. בחירת רב ראשי לעיר כמו תל אביב, מזרם כזה או אחר,  יכול להיות צעד שכזה.

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com
גלילה לראש העמוד

הד העיר - שפלה

כל יום ב׳

הד העיר - גוש דן

כל יום ה׳

הד העיר - מרכז

כל יום ד׳

הד העיר - דרום

כל יום ג׳

דילוג לתוכן